Chiffer

Har samlat lite olika chiffer som kan användas ute på avdelningarna.

Brädgårdschiffer

Brädgårdschiffer eller pagodchiffer som det också kallas är ett av de vanligaste chiffer som brukar användas inom scouterna.

Som exempel skrivs ”Scouterna” så här:

Scouterna med brädgårschiffer

Om du vill skriva med brädgårdschiffer på din dator kan du ladda ner och installera teckensnittet ”Chiffer Pagod”.

Ladda ner bradgårdschiffer som teckensnitt till din dator

Scoutchiffer

Scoutchiffer är ett av de vanligaste chiffer som används inom scouterna där varje bokstav ersätts av exakt två andra. Om man vill göra det lite svårare eller bara helt enkelt roligare kan man byta ut scout mot något annat ord med fem bokstäver som inte har någon bokstav flera gånger i sig som till exempel ordet radio.

Scoutschiffer

Som exempel skrivs ”Scouterna”:

Ou Os To Tu Uu Ts Cu Uo Ss

Om du vill skriva med scoutchiffer på din dator kan du ladda ner och installera teckensnittet ”Chiffer Scout”.

Ladda ner scoutchiffer som teckensnitt till din dator

Sifferchiffer

Sifferchiffer är ganska enkelt att konstruera på papper om man har glömt chiffernyckeln hemma. Varje bokstav i alfabetet representeras av ett tal vilket är det nummer som bokstaven har i alfabetet.

Sifferchiffer

Som exempel skrivs ”Scouterna”:

19 3 15 21 20 5 18 14 1