Vår organisation

En scoutkår kan variera i storlek. Scouternas största kår har drygt 450 medlemmar. Svenljunga scoutkår har cirka 90 medlemmar i alla åldrar och tillhör Västgöta Södra Scoutdistrikt.

Avdelningar

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi fyra avdelningar – spårare, upptäckare, äventyrare och utmanare. För närvarande har vi ingen roveravdelning.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla.

Läs mer om våra avdelningar

Styrelsen

Kåren har en vald styrelse som träffas ungefär varannan månad. På styrelsemötena diskuteras bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och man följer upp ekonomin.

Styrelsen

Lisa Larsson