Om Svenljunga scoutkår

Svenljunga scoutkår bildades 1934 och har cirka 90 medlemmar. Vi tillhör Västgöta Södra Scoutdistrikt och riksorganisationen Scouterna. Vi håller för det mesta till i Scoutgården Svedjan som ligger vid den gamla skyttepaviljongen i Svenljunga.

Karta Scoutgården Svedjan

Följande står om Svenljunga scoutkår i boken Svenljunga – en bok om dess historia och utveckling utgiven 1994 av Svenljunga Hembygdsförening.

”I februari 1934 uppsökte några scoutintresserade pojkar postassistent E Karlsson (PX kallad) och frågade honom, om han var villig bli kårchef i en eventuell scoutkår. Han samtyckte och vände sig i sin tur till folkskollärare G Åström för att få honom att bli vice kårchef, vilket denne lovade. Thor Lorentzon och Gösta Kruuse blev sedan avdelningschefer.
De första träffarna skedde i folkskolans lokaler. I Revesjö fick man också hyra Svenljunga jaktklubbs stuga för 20 kr per år. Senare (1947) skänktes stugan till kåren. I slutet av 40-talet uppfördes i Svenljunga en stuga med medel ur Allmänna arvsfonden och med kommunalt bidrag.”