Äventyr och kompisar – på riktigt

Scouting handlar i grund och botten om att vara en bra kompis, vilket är något som alla scouter försöker leva upp till.

Foto: Eva Edsjö, Scouterna

Scoutlagen är ett sätt för oss att alltid se till att vi är schyssta mot varandra, naturen och oss själva. Till vår hjälp har vi våra värderingar, som grundar sig i  scoutlagen och finns med i allt vi gör.

Learning by doing – lära genom att göra

I Scouterna upplever barn och ungdomar äventyr och gemenskap och lär sig nya saker genom att pröva dem, istället för att läsa sig till hur man ska göra. Vi har roligt och utvecklas som människor genom att hela tiden testa våra egna förmågor. Denna metod kallar vi för ”learning by doing” (”lära genom att göra”). Det vanligaste är att vi träffas en kväll per vecka. Det brukar också vara en övernattning eller utfärd över en helg ett par gånger per termin.

Scoutmetoden

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får oss att växa som individer. Vi använder scoutmetoden som låter varje scout utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Läs mer om scoutmetoden