Kårstämma – Svenljunga scoutkårs årsmöte

28 juni, 2023 av Malin Lundin

Tisdagen den 10 oktober 2023 klockan 18.30 är det dags för kårstämma. Vi är i scoutgården som vanligt. Alla som är medlem i kåren är välkomna!

Handlingarna till kårstämman kommer att finnas på anslagstavlan i scoutgården och här på webbplatsen.

Påverka genom motioner

Har du som medlem i scoutkåren ett förslag på hur scouting kan bli ännu bättre? Skriv en motion till kårstämman och gör skillnad! Tänk på att du måste lämna motionen till styrelsen senast den 19 september.

Att skriva motion är ett sätt att påverka och innebär att man skriftligt lämnar ett förslag till ett årsmöte. Det är ett sätt att lyfta fram något som du vill förändra och det behöver inte vara särskilt svårt.
Idéer till förändring dyker ofta upp under diskussioner på kurser och hajker och därifrån är vägen till stämman inte så lång. Gå gärna ihop några stycken och skriv ert förslag tillsammans.

Så skriver du en motion

1. Tänk efter vad det är du vill förändra. Vad är det du vill förändra och varför? Idén kan komma när du minst anar det, på ett vanligt veckomöte, på en hajk, ett läger…
2. Titta efter om det redan arbetas med det du vill förändra. Kanske är något redan på gång och om du är nöjd med arbetet behöver du inte motionera om det. Gör efterforskningar! Fråga runt! Kanske vet er scoutledare eller någon annan vad som händer inom det som ni vill förändra? Kanske är ett beslut redan fattat som innebär att er förändring är på gång?
3. Skriv bakgrunds- och framtidsfakta. Nästa steg är att skriva en beskrivande text till motionen. Du behöver förklara vad det är du vill förändra, hur situationen ser ut idag och vad det skulle innebära
om din motion går igenom.
4. ”Att-satsen”. Det absolut viktigaste innehållet i en motion är ”att-satsen”. Det är den som är det verkliga yrkandet (förslaget) som det röstas om. Resten av texten i motionen är till
för att förklara vad förslaget menar och skulle innebära. ”Att-satsen” ska formuleras som ett beslut och inte som en åsikt. Lägg gärna ner lite extra tid på att formulera ”att-satsen” tydligt så att en utomstående kan förstå vad
du föreslår bara genom att läsa den delen.
5. Låt någon läsa igenom din motion. Be gärna någon utomstående att läsa igenom din motion när du känner dig klar. Går den att förstå? Är det tydligt vad som ska beslutas om?
6. Skicka in din motion. När motionen är färdig skickar du in din motion till svenljungascout@gmail.com eller lämnar den till din ledare eller någon i styrelsen. Sista dagen att skicka in motioner till kårstämman är tre veckor innan stämmans start!