Svenljunga scoutkår 90 år

20 januari, 2024 av Malin Lundin

I år firar scoutkåren 90 år. Det ska vi fira med ett jubileumsläger i Revesjö under Kristi himmelfärdshelgen 9-12 maj.

Har du minnen från din tid som scout? Hör av dig till oss och dela med dig!

Så här började det …

I februari 1934 uppsökte några scoutintresserade pojkar postassistent E Karlsson (PX kallad) och frågade honom, om han var villig bli kårchef i en eventuell scoutkår. Han samtyckte och vände sig i sin tur till folkskollärare G Åström för att få honom att bli vice kårchef, vilket denne lovade. Thor Lorentzon och Gösta Kruuse blev sedan avdelningschefer.
De första träffarna skedde i folkskolans lokaler. I Revesjö fick man också hyra Svenljunga jaktklubbs stuga för 20 kr per år. Senare (1947) skänktes stugan till kåren. I slutet av 40-talet uppfördes i Svenljunga en stuga med medel ur Allmänna arvsfonden och med kommunalt bidrag.